Jak dodać kody GTU lub kody typów transakcji do faktury wystawianej w systemie Taxe.pl

Opublikowano: 2020-09-30

Począwszy od 1 października 2020, Ustawodawca rozszerzył zakres informacji, jakie należy przekazywać do systemu Ministerstwa Finansów w ramach plików JPK VAT. Wprowadzone zostały nowe katalogi oznaczeń, tzw. kodów, które należy stosować podczas generowania dokumentów księgowych.
Jeżeli korzystasz z modułu fakturującego Taxe.pl, w tym artykule dowiesz się, jak oznaczyć na fakturze kody GTU (Grupy Towarów i Usług) oraz Kody typów transakcji.

Kody GTU

Aby oznaczyć na fakturze jeden lub więcej kodów GTU, możesz skorzystać z dwóch dostępnych metod:

  1. Bezpośrednie wskazanie kodu/ów GTU. W trakcie wystawiania faktury, przejdź do sekcji „Kody GTU” (sekcja znajduje się poniżej pola „Wystawca”). Kliknij w przycisk „wybierz z listy +” w celu rozwinięcia listy dostępnych kodów:
Kliknij w przycisk „wybierz z listy +”, aby rozwinąć listę dostępnych kodów GTU.

Po rozwinięciu listy kodów GTU, zaznacz jeden lub więcej kodów, właściwych dla pozycji wprowadzonych na fakturze.

Zaznacz jeden lub kilka kodów GTU właściwych dla transakcji objętej daną fakturą

2. Powiązanie kodu GTU z pozycją w bazie towarów / usług. Przejdź do sekcji CRM > Towary / Usługi. Kliknij na przycisk „Dodaj nowy towar / usługę” jeżeli chcesz utworzyć nową pozycję lub skorzystaj z ikonki „Edytuj”, jeżeli chcesz jedynie wprowadzić kod GTU w istniejącej już pozycji. Na karcie pozycji wybierz z listy kod GTU:

Zmiany zatwierdź przyciskiem „Dodaj towar / usługę”.

W trakcie wprowadzania pozycji z nowym dokumencie sprzedaży, skorzystaj z przycisku wyszukiwania z bazie towarów / usług (1):

Po wybraniu właściwej pozycji, kod GTU automatycznie zostanie zaznaczony na liście kodów (2).

Kody typów transakcji

Kody typów transakcji można oznaczyć w sposób analogiczny do metody pierwszej opisanej dla kodów GTU.
W niektórych przypadkach (np. w przypadku zastosowania procedury Mechanizmu Podzielonej Płatności), zaznaczenie właściwego kodu transakcji nastąpi automatycznie po przeprowadzeniu akcji odpowiedniej dla danej procedury. Dla powyższego przykładu, po wybraniu opcji „Mechanizm podzielonej płatności” w nagłówku dokumentu, nastąpi automatyczne zaznaczenie kodu transakcji MPP.

Najnowsze artykuły naszych ekspertów:

Obowiązek opodatkowania PIT oraz VAT – różne daty a tylko jeden moment

2024-04-19

Obowiązek podatkowy czy to w podatku VAT czy to w podatku dochodowym od osób fizycznych PIT to nic innego jak [...]

Otwarcie działalności gospodarczej w praktyce

2024-04-15

Otwarcie działalności gospodarczej to poważne wyzwanie dla przedsiębiorcy. Zanim przystąpi do jej rejestracji powinien wiedzieć o wielu aspektach właśnie przed [...]

Czy nadwyżka w VAT ulega przedawnieniu?

2024-04-12

Przedsiębiorcy bardzo często kumulują podatek VAT przenosząc nadwyżkę na kolejną deklarację. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele np. zawieszenie [...]

IP-BOX – na czym polega i jakie warunki należy spełnić aby skorzystać z ulgi

2024-04-08

Ulgi podatkowe mają na celu stymulować pewne obszary działalności gospodarczej wśród przedsiębiorców. Jedną z takich ulg, popularnej zwłaszcza w branży [...]

Małżeństwo lub sprawowanie opieki nad dzieckiem przez część roku a możliwość wspólnego rozliczenia w zeznaniu rocznym

2024-04-05

Preferencja w postaci wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub dzieckiem niesie za sobą bardzo duże korzyści podatkowe. W niniejszym wpisie przyglądamy [...]