Przyspieszony zwrot podatku VAT w terminie 25 dni – zasady i stosowanie w praktyce
Standardowy, powszechnie stosowany termin zwrotu nadwyżki podatku VAT wynosi 60 dni, choć w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej w danym okresie, organ podatkowy ma aż 180 dni na realizację dyspozycji podatnika. Istnieje jednak możliwość wystosowania wniosku o zwrot podatku VAT w terminie 25 dni, jednak przy spełnieniu szeregu ustawowych warunków – szczegóły poniżej.
Szybszy zwrot VAT tylko dla podatników z co najmniej rocznym stażem
Zapisy dot. procedury zwrotu podatku zostały zawarte w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług. Zasadniczym warunkiem, który daje możliwość wystąpienia o zwrot nadwyżki VAT w terminie 25-dni jest posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w ciągu kolejnych 12 miesięcy poprzedzających okres, w którym podatnik występuje o zwrot podatku. Obligatoryjnie za każdy okres winny być złożone deklaracje podatkowe.
Przyspieszony zwrot podatku VAT dedykowany jest więc dla podatników, którzy posiadają określony staż i wiarygodność.
Przyspieszony zwrot VAT tylko w przypadku, gdy faktury zakupu uregulowane zostały za pośrednictwem rachunku bankowego. Restrykcyjne podejście fiskusa w tym zakresie
Kolejnym istotnym warunkiem uprawniającym do przyspieszonego zwrotu podatku VAT jest obowiązek opłacania faktur zakupu z których wynika podatek naliczony, wykazany w danym okresie rozliczeniowym, za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazanego w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Czyli inaczej rzecz ujmując, za pośrednictwem rachunku zgłoszonego za pośrednictwem CEiDG lub dedykowanego formularza dla podmiotów niewpisanych do CEiDG (np. spółki partnerskie). Takim formularzem będzie druk NIP-2, czy też NIP-8.
Istotnie należy podkreślić w tym miejscu, że powyższy warunek należy interpretować zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, bowiem przyspieszony zwrot podatku będą dyskwalifikować alternatywne formy regulowania zobowiązań, do których należą:
- zapłaty kartą bankową. Dla przykładu w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 9 maja 2019 roku, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.80.2019.2.AK, fiskus uznał, że „w zakresie kwestii uznania faktur ujętych w rejestrze zakupów za zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy zostały zapłacone za pośrednictwem karty płatniczej za pomocą terminala bezpośrednio w sklepie stacjonarnym należy wskazać, że zapłata dokonana w taki sposób nie może być uznana za zapłatę za pośrednictwem rachunku bankowego podatnika”,
- kompensaty. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lipca 2023r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.236.2023.2.HW, uznał, że kompensata nie spełnia przesłanki uregulowania zobowiązania za pośrednictwem rachunku bankowego, podobnie jak regulowanie zobowiązań poprzez obciążenie salda pożyczkowego.
Dopuszczalną formą regulowania zobowiązań będzie natomiast faktoring (uregulowanie zobowiązania na rachunek bankowy faktora – interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 maja 2019 roku, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.80.2019.2.AK).
Zatem podkreślić należy, iż dokonanie zapłaty za faktury zakupu wykazane w ewidencji VAT za pośrednictwem nie zgłoszonego rachunku bankowego, pozbawi podatnika prawa do przyspieszonego, 25-dniowego terminu zwrotu podatku. Podatnik nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej, obowiązany jest przedłożyć potwierdzenia zapłaty za faktury wykazane w ewidencji.
ISTOTNE:
Wyjątkiem od powyższej zasady są faktury, których łączna kwota nie przekracza 15 000 zł.
Kwota nadwyżki z poprzednich okresów rozliczeniowych nie może przekraczać 3000 zł
Kolejnym warunkiem niezbędnym do zastosowania przyspieszonego, 25-dniowego terminu zwrotu podatku jest ograniczona wysokość podatku „z przeniesienia” z poprzedniej deklaracji podatkowej do kwoty 3000 zł. Ideę tego przepisu zobrazowano na poniższym przykładzie.
Przykład 1
Pan Jakub wykazał nadwyżkę podatku VAT za maj 2025 roku w kwocie 5.000 zł. Kwota ta jednocześnie stanowi podatek VAT naliczony wykazany w deklaracji za czerwiec 2025 roku, czyli tzw. podatek „z przeniesienia”, zwiększający łączny podatek naliczony w tej deklaracji.
Z uwagi na fakt, że kwota podatku VAT z przeniesienia przekracza 3.000 zł, Pan Jakub nie może wnioskować o zwrot nadwyżki podatku VAT w terminie 25 dni.
Organ w uzasadnionych przypadkach może zdecydować o wydłużeniu terminu zwrotu. Przykład stosowania tej zasady z praktyki.
W praktyce każdy podatnik winien mieć świadomość, że spełnienie restrykcyjnych warunków, które opisano powyżej nie zawsze gwarantuje możliwość uzyskania zwrotu nadwyżki VAT w terminie 25 dni. W świetle art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, organ może przedłużyć ten termin, jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania. Nie jest przy tym doprecyzowane o ile można wydłużyć termin, a także ile razy można wydać postanowienie w tym przedmiocie.
W praktyce zdarzają się sytuacje, że organ podatkowy wydłużał termin zwrotu nadwyżki VAT nawet o kilka lat. Przykładem w tym miejscu może być wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 6 grudnia 2023 roku, sygn. I SA/Bk 363/23. W ramach ciekawostki warto przytoczyć przynajmniej jedno zdanie z przywołanego wyroku: „Łącznie z postanowieniem z 13 kwietnia 2023 r. Naczelnik US wydał już 18 postanowień o przedłużeniu terminu zwrotu, a od wniosku Spółki minęło już ponad 5 lat.” W tej sytuacji podatnik składał wniosek o zwrot VAT w omawianym terminie 25-dni.
Wnioskując o zwrot VAT trzeba liczyć się z czynnościami sprawdzającymi
Końcowo należy nadmienić, że wnioskowanie o zwrot nadwyżki podatku VAT wiąże się zazwyczaj z przeprowadzeniem przez organ podatkowy czynności sprawdzających. Organ może poprosić o faktury zakupu, umowy z kontrahentami, uzasadnienie poniesionego wydatku, a także o jakiekolwiek inne dokumenty związane z odliczaniem podatku VAT np. „kilometrówka” dotycząca pojazdów od których odliczany jest pełen VAT, czy też dodatkowe badanie techniczne pojazdów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Autor: Łukasz Kluczyński