Brak dostępu do KSEF z powodu awarii
Już niedługo przedsiębiorcy będą mieli obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy pomocy systemu KSEF.
Może jednak zdarzyć się sytuacja, w której będzie miała miejsce awaria systemu KSEF. Co w takim wypadku?
Krajowy System e-Faktur
Krajowy System e-Faktur już niebawem będzie obowiązkowym systemem elektronicznym przy pomocy, którego większość polskich przedsiębiorców będzie miała obowiązek wystawiać faktury ustrukturyzowane.
Faktury ustrukturyzowane to faktury elektronicznie o określonym formacie (standardzie) pliku – XML. Faktury ustrukturyzowane są wystawiane, odbierane i archiwizowane poprzez KSEF.
Administratorem systemu KSEF jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Zgodnie z art. 106nd ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 zwanej dalej ustawą o VAT) KSEF to system elektroniczny zarządzany przez Szefa KAS, który ma na celu wykonanie poniższych zadań:
- nadanie, modyfikacja, weryfikacja uprawnień do KSEF,
- powiadamianie uprawnionych podmiotów o niedostępności KSEF, o dacie i numerze wystawionej faktury ustrukturyzowanej, o dacie odrzucenia faktury niezgodnej z wzorem KSEF, innych kwestiach,
- rejestracja i uwierzytelnienie użytkowników w KSEF,
- udostępnienie wystawiania, odbierania, podglądu oraz archiwizowania faktur ustrukturyzowanych,
- nadanie unikalnych identyfikatorów fakturom ustrukturyzowanym wystawionym w KSEF,
- analiza i kontrola prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych,
- powiadamianie innych podmiotów o braku uprawnień do korzystania z KSEF.
ISTOTNE:
KSEF ma obowiązek przechowywać Faktury ustrukturyzowane wystawione przez przedsiębiorców przez okres 10 lat.
Brak dostępu do KSEF z powodu awarii
Może się zdarzyć, że KSEF będzie przez jakiś czas niedostępny z powodu awarii. Jak powinien wówczas postąpić polski przedsiębiorca? Przecież ma obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych sprzedaży przy pomocy KSEF.
Przede wszystkim trzeba zacząć od tego, że Minister finansów ma obowiązek zamieścić w Biuletynie Informacji Publicznej Resortu Finansów komunikaty o:
- wystąpieniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur,
- zakończeniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur,
- okresu trwania niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur.
Komunikaty te są zamieszczane również za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego (dostępnego w Biuletynie Informacji Publicznej Resortu Finansów).
Jeżeli Minister Finansów nie ma możliwości zamieszczenia ww. komunikatów w Biuletynie Informacji Publicznej Resortu Finansów wówczas zamieszcza je w środkach społecznego przekazu.
Awaria KSEF – co z wystawieniem faktury
W art. 106nf ustawy o VAT ustawodawca wskazuje, że w czasie trwania awarii Krajowego Systemu e-Faktur, podatnik wystawia faktury w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem udostępnionym w KSEF a więc wzorem faktury ustrukturyzowanej funkcjonującej w KSEF.
Ten typ faktury sprzedawca udostępnia nabywcy w sposób z nim uzgodniony.
Jeżeli więc polski sprzedawca udostępnienia nabywcy fakturę w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wówczas będzie zobligowany do:
- oznaczenia tej faktury kodem QR (kod ten umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur oraz weryfikację danych zawartych na tej fakturze) oraz kodem umożliwiającym zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści tej faktury, oraz
- pobrania z KSEF certyfikatu umożliwiającego potwierdzenie tożsamości wystawcy przy wystawianiu faktury elektronicznej i oznaczeniu tej faktury kodem QR.
ISTOTNE:
Podatnik ma obowiązek w ciągu 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii KSEF (dzień nadania komunikatu o zakończeniu tej awarii) przesłania do KSEF faktury elektronicznej w celu przydzielenia numerów identyfikujących te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur.
Awaria KSEF – kolejne komunikaty
Może zdarzyć się sytuacja, iż w terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii KSEF (dzień nadania komunikatu o zakończeniu tej awarii) został zamieszczony kolejny komunikat o wystąpieniu następnej (nowej) awarii.
W takim wypadku Minister Finansów ponownie zamieszcza informację o tym zdarzeniu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów w postaci komunikatów o wystąpieniu i zakończeniu awarii KSEF.
Komunikaty te oczywiście tak jak wcześniej wspomniano wyznaczają okres trwania tej awarii. Komunikaty te są zamieszczane również za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego.
Tylko jak w takiej sytuacji ma postąpić przedsiębiorca?
Ma on wciąż obowiązek przesłania do KSEF faktury elektronicznej w celu przydzielenia numerów identyfikujących te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur w ciągu 7 dni roboczych, ale licząc już od dnia zakończenia tej kolejnej awarii wskazanego w komunikacie o zakończeniu tej kolejnej awarii.
Jeżeli natomiast w okresie trwania awarii KSEF (pierwszej i kolejnej) został zamieszczony komunikat o wystąpieniu następnej awarii wówczas nie obowiązuje ww. 7 dniowy termin dotyczący obowiązkowego przesłania do KSEF faktury elektronicznej w celu przydzielenia numerów identyfikujących te faktury w Krajowym Systemie e-Faktur
ISTOTNE:
W przypadku braku możliwości zamieszczenia komunikatów o wystąpieniu awarii KSEF w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów są one zamieszczane w środkach społecznego przekazu.
W okresie trwania awarii, kiedy zamieszczono komunikaty o tej awarii tylko w środkach społecznego przekazu przedsiębiorca wystawia faktury w postaci papierowej lub faktury elektroniczne.
W tym przypadku komunikat o zakończeniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur jest zamieszczany w środkach społecznego przekazu. Komunikaty o wystąpieniu i zakończeniu awarii Krajowego Systemu e-Faktur zamieszczone w środkach społecznego przekazu wyznaczają okres trwania tej awarii.
ISTOTNE:
Podatnik wystawiający fakturę w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem udostępnionym przez KSEF powinien pamiętać, iż za datę wystawienia tej faktury uznaje się datę wskazaną przez podatnika na tej fakturze.
ISTOTNE:
Podatnik, którzy otrzyma fakturę wystawioną w postaci elektronicznej zgodnie z wzorem udostępnionym przez KSEF powinien wiedzieć, iż za datę otrzymania tej faktury uznaje się datę jej faktycznego otrzymania przez nabywcę.
W przypadku, gdy data otrzymania faktury jest późniejsza niż data przydzielenia numeru identyfikującego tę fakturę w KSEF, za datę otrzymania tej faktury przez nabywcę uznaje się datę przydzielenia tego numeru. Jeżeli sposób udostępnienia faktury uzgodniono poprzez KSEF.
Jeżeli sposób udostępnienia faktury uzgodniono, jako poza KSEF i faktura została wystawiona na rzecz nabywcy:
- w przypadku, gdy, miejscem świadczenia jest terytorium kraju UE inne niż terytorium RP lub terytorium państwa trzeciego lub
- nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium RP, lub
- nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium RP, ale posiadającego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na RP, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w nabyciu towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę lub
- nieposiadającego siedziby działalności na terytorium RP, ale korzystającego na terytorium RP ze zwolnienia z VAT w ramach procedury SME, lub
- nieposługującego się ani numerem PESEL ani numerem NIP, lub
- osoby fizycznej nieprowadząca działalności gospodarczej
– za datę otrzymania tej faktury uznaje się datę jej faktycznego otrzymania.
Awaria KSEF – faktury korygujące
Jeżeli przedsiębiorca wystawia fakturę korygującą elektroniczną (zgodnie ze wzorem KSEF) to w przypadku wystawienia awarii KSEF postępuje w taki sam sposób jak, powyżej czyli przy wystawianiu faktury pierwotnej.
Jeżeli faktura korygująca elektroniczna (zgodnie ze wzorem KSEF) z jakiś względów ulegnie zniszczeniu bądź zaginie, to podatnik:
- na wniosek nabywcy udostępnia ponownie tę fakturę, jeżeli ponowne udostępnienie faktury następuje przed jej przesłaniem do KSEF, albo
- wystawia ponownie fakturę zgodnie z danymi zawartymi na fakturze będącej w posiadaniu nabywcy, przy czym faktura wystawiona ponownie może zawierać datę wystawienia i wyraz „DUPLIKAT”.
ISTOTNE:
Fakturę ustrukturyzowaną korygującą fakturę pierwotną wystawioną w postaci elektronicznej w czasie awarii KSEF (zgodnie z wzorem udostępnionym przez KSEF) podatnik może wystawić dopiero po przydzieleniu fakturze pierwotnej numeru identyfikującego w KSEF.