Faktura uproszczona i pozostałe kwestie dotyczące ewidencji JPK_V7 od 1 lipca 2021 roku

Opublikowano: 2021-07-29

Początek lipca 2021r. to zmiany w kodach, procedurach i w pozostałych elementach w obrębie części ewidencyjnej pliku JPK_V7.

Wiele praktycznych kwestii zostało już poruszonych w opublikowanych wcześniej na łamach naszego portalu artykułach. Kolejną niezwykle ważną dla podatników VAT, odsłonę zmian w ewidencji JPK_V7 zaprezentowano w niniejszej publikacji.

Ujmowanie faktur uproszczonych w ewidencji JPK_V7 od 1 lipca 2021r.

Do 30 czerwca 2021r. problematyczne dla znacznej ilości podatników było ujmowanie paragonów sklasyfikowanych jako faktury uproszczone czyli szczególnie tych do 450 zł brutto (lub 100 euro). Wobec takiego stanu rzeczy z dniem 1 lipca 2021r. prawodawca zdecydował ujednolicić zasady księgowania faktur uproszczonych w części ewidencyjnej pliku JPK_V7.

ISTOTNE:

Paragony z numerem NIP uznawane przez podatnika za faktury uproszczone do wartości 450 zł brutto (lub 100 euro) nie należy wykazywać odrębnie w części ewidencyjnej JPK_V7.

Tego typu faktury uproszczone podatnik ujmie w sposób zbiorczy tzn. będą one już zawarte w księgowanym – miesięcznym raporcie sprzedaży wygenerowanym za pomocą kasy rejestrującej.

ISTOTNE:

Odrębnemu ujęciu w ewidencji JPK_V7 wraz z oznaczeniem FP będą nadal podlegać faktury wystawione na osoby prywatne poza kasą rejestrującą oraz faktury o wartości powyżej 450 zł (lub 100 euro).

Oznaczenie dokumentu wewnętrznego „WEW” dla kolejnych typów transakcji sprzedaży

Od dnia 1 lipca 2021r. ustawodawca postanowił sformalizować kolejną grupę operacji stanowiących jeszcze niedawno spore problemy pracochłonności wobec podatników prowadzących niektóre rodzaje działalności gospodarczej.

Tak więc oznaczeniu symbolem typu dokumentu sprzedaży „WEW” poza dotychczasowymi operacjami podatnicy – sprzedawcy oznaczą dodatkowo transakcje sprzedaży:

  1. Dotyczące przejazdu płatną autostradą udokumentowane fakturą,
  2. Dotyczące przejazdu na dowolną odległość udokumentowane jednorazowym biletem przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, chyba, że zostały już ujęte w ewidencji sprzedaży prowadzonej za pomocą kasy rejestrującej,
  3. Nieobjęte obowiązkiem udokumentowania przy pomocy kasy fiskalnej,
  4. W ogóle nieudokumentowane fakturami.

ISTOTNE:

Powyższe rodzaje transakcji sprzedaży oznaczone symbolem „WEW” podatnicy z dniem 1 lipca 2021r. (tzn. począwszy od okresu lipiec 2021r.) mogą już ewidencjonować w sposób zbiorczy.

Modyfikacja znaczenia kodu „TP”

Ustawodawca w pierwszym pakiecie zmian odnośnie ewidencji JPK_V7 chciał ustalić, iż oznaczeniu „TP” będą podlegały transakcje sprzedaży dokonane pomiędzy podmiotami uznanymi za powiązane o wartości jednolitej transakcji powyżej 15.000 zł.

Ostateczna zmiana jaka wchodzi od dnia 1 lipca 2021r. polega jednak na tym, iż zwolnienie ze stosowania symbolu „TP” będzie przypadało wyłącznie sprzedawcom, posiadającym „państwowe” powiązania z podmiotami typu:

  1. Skarb Państwa.
  2. Jednostka Samorządu Terytorialnego.
  3. Związki Skarbu Państwa lub Jednostki Samorządu Terytorialnego.

Najnowsze artykuły naszych ekspertów:

Faktura korygująca KSeF w okresie awarii systemu

2026-10-05

W poniższym artykule zastanowimy się na jakich zasadach odbywa się korygowanie pierwotnej faktury, która została wystawiona w czasie trwania awarii [...]

Odliczenie VAT z faktury otrzymanej z opóźnieniem

2026-09-30

Każdy przedsiębiorca realizujący sprzedaż opodatkowaną VAT ma obowiązek wystawienia faktury sprzedaży, gdy odbiorcą jest inny przedsiębiorca. Nie jest natomiast zobligowany [...]

Kilka umów zleceń a zbieg tytułów do ubezpieczeń – kiedy wyłącznie składka zdrowotna? Działalność gospodarcza i umowa zlecenie

2026-09-28

Prowadząc działalność gospodarczą lub zatrudniając zleceniobiorców przedsiębiorca może mieć do czynienia z tzw. zbiegiem tytułów do ubezpieczeń. Sytuacja taka wystąpi [...]

e-Doręczenia obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców od 1 października 2026

2026-09-25

E-Doręczenia zastępują stopniowo tradycyjną korespondencję papierową i stają się nową rzeczywistością także dla przedsiębiorców zarejestrowanych w CEiDG. Nowe firmy zakładane [...]

Korekty faktur sprzed KSeF – czy korektę wysłać do KSeF? Jak skorygować błędny NIP na fakturach sprzed KSeF

2026-09-23

Implementacja KSeF, czyli Krajowego Systemu e-Faktur wymagała od przedsiębiorców oraz działów finansowo-księgowych dostosowania się do nowych regulacji, które po dziś [...]